Sejarah
rasuah bermula sejak awal kehidupan manusia bermasyarakat lagi, iaitu pada
tahap organisasi kemasyarakatan yang rumit mulai wujud. Gejala rasuah telah membelenggu manusia sejak
beribu tahun lamanya. Kegiatan rasuah
yang berlaku adalah berbeza-beza pada waktu dan tempat yang berlainan. Terdapat
banyak catatan kuno yang menceritakan tentang gejala rasuah yang telah berlaku
dimasa lalu contohnya mengenai masalah penyuapan terhadap para hakim dan
tingkah laku para pegawai pemerintah.
Kegiatan rasuah ini terus menular dan berlaku sehingga kini dan telah
meninggalkan pelbagai kesan yang negatif kepada sesebuah negara. Misalnya Empayar Rom, Empayar Uthmaniah,
Dinasti Ming dan sebagainya yang tidak terurus pentadbirannya sehingga
menyebabkan tentera dan kakitangan awamnya terpaksa mengamalkan rasuah sehingga
akhirnya meruntuhkan pemerintahan negara
tersebut.
Mengikut sejarah, kegiatan rasuah di
negara ini berlaku sejak zaman kesultanan Melaka lagi. Kejatuhan kesultanan Melaka di tangan orang-orang
Portugis dikatakan ekoran dari sogokan wang dan hadiah oleh tentera-tentera
Portugis kepada pegawai-pegawai tertentu yang bertugas di Istana Sultan Melaka. Kegiatan rasuah ini terus wujud sehingga
pemerintahan orang-orang British di Tanah Melayu dan dibuktikan bilamana
pentadbiran British ketika itu telah menguatkuasakan undang-undang rasuah dalam
tahun 1871 di mana perbuatan menerima hadiah yang boleh disifatkan sebagainya
sebagai rasuah telah dikanunkan sebagai satu kesalahan undang-undang iaitu dalam
kanun kesiksaan, 1871. Kemudian budaya
rasuah ini terus menular dan berlaku di Malaysia seperti tiada jalan
penyelesaiannya.
Perkataan rasuah berasal daripada
perkataan Arab “al-risywah”. Dalam Al-Quran, perkataan rasuah digolongkan
dalam kata umum batil iaitu meliputi juga perbuatan jenayah lain seperti
merompak, memeras ugut, dan menipu. Terdapat banyak definisi rasuah yang telah
diutarakan oleh para sarjana. Namun
setelah diteliti, hampir setiap definisi tersebut mempunyai dua unsur iaitu
penyalahgunaan kekuasaan yang melampaui batas kewajaran hukum oleh para pejabat
atau apatur negara dan mengutamakan kepentingan peribadi atau klien diatas
kepentingan publik oleh para pejabat atau apatur negara yang bersangkutan.
Menurut Syed Hussein Alatas (1995)
inti rasuah adalah penyalahgunaan kepercayaan
untuk kepentingan peribadi.
Beliau telah menyenaraikan ciri-ciri rasuah yang telah diringkaskan
seperti suatu pengkhianatan terhadap kepercayaan, penipuan terhadap badan
pemerintah, lembaga swasta atau masyarakat umumnya, dengan sengaja melalaikan
kepentingan umum untuk kepentingan khusus, dilakukan dengan rahsia, kecuali
dalam keadaan di mana orang-orang yang berkuasa atau bawahannya menganggapnya
tidak perlu, melibatkan lebih dari satu orang atau pihak, adanya kewajipan dan
keuntungan bersama, dalam bentuk wang atau yang lain, terpusatnya kegiatan
(rasuah) pada mereka yang mengkehendaki keputusan yang pasti dan mereka yang
dapat mempengaruhinya, adanya usaha untuk menutup perbuatan rasuah dalam
bentuk-bentuk pengesahan hukum dan menunjukkan fungsi ganda yang kontradiktif
pada mereka yang melakukan rasuah.[1]
Dari jenis taipologi, rasuah dapat
dibahagikan kepada tujuh jenis iaitu rasuah transtaktif, rasuah yang memeras,
rasuah invesif, rasuah perkerabatan, rasuah defensive, rasuah autogenic, dan
rasuah dukungan. Jenis-jenis rasuah ini
dikategorikan mengikut kelakuan rasuah tersebut.
PUNCA-PUNCA
BERLAKUNYA GEJALA RASUAH
Rasuah
yang telah melanda segenap sistem yang ada pada waktu lepas adalah berpunca
daripada Perang Dunia Kedua. Hal ini
telah dibuktikan dengan Laporan Jawatankuasa Santhanam seperti di India,
menurut jawatankuasa tersebut peperangan yang berlaku dengan begitu meluas
telah memberi peluang untuk gejala rasuah berlaku. Manakala di Tanah Melayu pendudukan Jepun
telah menyebabkan timbulnya rasuah yang membengkak secara mendadak. Kelangkaan barang dan bahan makanan, inflasi
yang menggila, dan lemahnya pengawasan pemerintah telah menjadikan rasuah
sebagai senjata yang ampuh untuk menutup kurangnya pendapatan. Disini jelas menujukkan bahawa situasi perang
melahirkan banyak masalah rasuah.[1]
Selain itu, faktor lain yang menyumbang terus berlangsungnya
rasuah adalah pemerintahan kolonial.
Rasuah tidak hanya ada dalam pemerintahan kolonial tetapi juga terus
berkembang sebagai satu pengaruh yang tidak langsung yang menghasut kaum
nasionalis untuk melawan pemerintah.
Sebagai contoh, di India, semasa penjajahan Inggeris, perbuatan menipu
pemerintah umumnya dianggap sebagai perbuatan yang patriotik. Begitu juga dengan perbuatan mencuri bola lampu
serta perlengkapan lain dalam gerabak
kereta api, melindungi para pelanggar undang-undang dari tangkapan polis,
penghindaran cukai, dan lain-lain yang dianggap sebagai perbuatan yang
bertujuan agar pemerintah kolonial tidak merampas wang rakyat India. Namun
setelah kemerdekaan pada tahun 1947, kebiasaan bersikap tidak jujur terhadap
pemerintah terus berlanjut begitu juga dengan gejala rasuah.
Punca rasuah seterusnya ialah keadaan perang yang disusuli
dengan penyerahan kuasa kepada kelompok baru yang memerintah secara tiba-tiba
telah mewujudkan banyak peluang rasuah yang sebelumnya tidak ada. Watak para pemimpin yang menentukan kepada
situasi seperti ini. Jika mereka
melakukan rasuah atau membiarkan berlakunya rasuah, maka anasir-anasir rasuah
akan mengukuhkan kedudukan mereka. Di
negara-negara Asia yang baru sahaja merdeka, para pemimpinnya telah mengamalkan
rasuah atau membiarkan terjadinya rasuah contohnya di India, Nehru seringkali
dipersalahkan kerana sikapnya yang membiarkan rasuah terjadi seperti kes rasuah
yang menyangkut teman baiknya, Krishna Menon yang melakukan banyak pelanggaran
dalam kes yang disebut sebagai skandal
jeep ketika dia menjawat jawatan sebagai Pesuruhjaya Tinggi India di
London.[2]
Punca berlakunya
rasuah juga ialah daripada bertumbuhnya jumlah pegawai negeri dengan cepat,
dengan akibat gaji mereka menjadi sangat kurang atau sedikit. Keadaan ini seterusnya menuntut mereka untuk
mendapatkan pendapatan tambahan menampung keperluan hidup. Keadaan semakin bertambah runcing apabila
pengarah melakukan rasuah semasa perang, bertambahnya jumlah pegawai awam
dengan cepat, bertambah luasnya kekuasaan dan kesempatan birokrasi, ditambah
pula dengan lemahnya pengawasan pemerintah, dan pengaruh-pengaruh parti politik
yang menyediakan peluang yang sangat besar untuk berlakunya rasuah.
Terdapat juga punca lain berlakunya rasuah selain daripada
disebabkan oleh peperangan iaitu
institusi hadiah dan kewajipan menyantuni keluarga. Menurut kajian sarjana, orang Asia tidak tahu
perbezaan antara kewajiban kemasyarakatan dan kewajiban perseorangan, dan
seringkali juga perbezaan antara sumber milik pemerintah dan juga sumber milik
peribadi. Hal ini kerana fikiran naif
orang Asia yang tidak membezakan antara kewajiban kemasyarakatan dan kewajiban
peribadi ini, maka terjadilah rasuah dan mereka tidak mengira yang mereka
melakukan sesuatu yang salah sehinggalah beberapa orang eropah mengatakan
perbuatan tersebut adalah salah. Sebagai
contoh, seorang wanita penjual makanan di sebuah warung, anaknya datang dan ibunya
memberinya makanan. Ini adalah pemberian keibuan dan pembayaran bukannya yang
diharapkan tetapi yang diharapkan ialah cinta kasih anak. Lalu datang pula seorang Inspektor
keselamatan dan wanita itu memberinya makanan serta menolak bayaran daripada Inspektor
tersebut, ini adalah satu suapan.
Pemberian makanan tersebut bukanlah suapan jika tidak ada harapan bahawa
Inspektor itu akan menggunakan jabatannya untuk melindungi kepentingannya. Tetapi jika Inspektor itu tidak mempunyai
wang lalu wanita tersebut memberinya makanan, perbuatan tersebut adalah
dermawan. Dorongan psikologis yang
menentukan pertukaran tersebut. Dengan
adanya pelbagai bentuk perilaku dan pola-pola motivasi tidak membenarkan kita
untuk menarik kesimpulan bahawa suatu bentuk bersumber dari bentuk yang lain.[3]
Punca peribadi juga adalah sebagai satu penyebab dan
penanggungjawab daripada mereka yang menganggap situasi eksternal, iaitu
struktur sosial, sebagai sesuatu yang menentukan dalam masalah rasuah. Bagi memudahkan penghuraian, istilah
“individual” dan “sosial” akan digunakan.
Istilah individual yang dimaksudkan ialah penjelasan tentang rasuah yang
pada akhirnya mengecilkan gejala itu sebagai keperibadian perseorangan. Sedang yang dimaksud dengan sosial ialah
penjelasan untuk mencari penyebab rasuah di luar keperibadian seseorang. Institusi budaya, kemiskinan, penderitaan
luar biasa, perubahan politik besar-besaran, peperangan, sistem hukuman yang
tidak sempurna adalah pengaruh yang berasal dari luar diri individu ini
dianggap sebagai sebab-sebab rasuah yang menentukan. Apabila ada sesuatu yang menciptakan hambatan
dalam tatapemerintahan pada sektor-sektor yang berhubungan dengan khalayak
ramai, hal itu akan menjadi sumber kepada berlakunya gejala rasuah.[4]
Punca-punca lain berlakunya rasuah ialah modenisasi. Huntington mengatakan bahawa modenisasi
membawa perubahan norma. Penyataan ini
hanya berlaku bagi dunia bukan Barat, sedangkan di Barat, modenisasi membawa
perkembangan sumber-sumber kekayaan dan kekuasaan baru serta menampilkan
kelas-kelas baru dengan tuntutan-tuntutan baru.
Dalam masyarakat Barat, Huntington melihat terjadinya rasuah yang meluas
sebagai akibat industrialisasi, yang membuka peluang kepada orang untuk mencari
kekayaan lebih banyak. Modenisasi
membantu pengaruh rasuah kerana ia menciptakan sumber kekayaan baru dan
kelas-kelas baru yang mencita-citakan kekuasaan dengan menggunakan sarana
rasuah dan ia menciptakan perluasan kegiatan-kegiatan pemerintahan.[5]
Dikatakan oleh seorang sarjana bahawa penyelewengan yang
melanda di pelbagai negara yang sedang membangun itu adalah kerana tidak
cukupnya gaji pegawai negeri. Hal ini kerana disebabkan oleh adanya rasuah dan perencanaan
yang buruk. Syed Hussein Alatas telah diberitahu oleh oleh Laksamana Sudomo
pada waktu beliau berkunjung ke Jakarta
pada Ogos 1982, bahawa pemerintah Indonesia akan mempunyai wang yang cukup
untuk menggaji pegawai negerinya jika cukai dibayar secara jujur. Hal ini
kerana rasuahlah yang telah menggurangkan sumber-sumber pendapatan
pemerintah. Walaupun pembaikkan struktur
cukai atau peraturan pentadbiran telah dilakukan, namun ianya tidak akan
mengubah masalah selagi mana orang-orang
yang terlibat didalamnya tetap melakukan rasuah.[6]
Ada juga sarjana yang mengatakan bahawa peperangan,
pembukaan tanah baru secara besar-besaran dan situasi-situasi lain yang memberi
peluang besar bagi rasuah dan juga sebagai penyebab meledaknya rasuah tetapi
tidak menjelaskan kelangsungan dan kekukuhan rasuah yang berlaku pada
waktu-waktu lepas tersebut. Rasuah yang
berlaku di Indonesia dewasa ini tidak dapat dijelaskan dengan hal-hal yang ada
di masa peperangan sementara dua generasi
ini telah terbiasa dengan cara-cara rasuah.
Hal yang sama juga berlaku di negara-negara yang sedang membangun yang
mengalami peperangan. Sebaliknya,
setelah peperangan berakhir, rasuah diketahui mereda tetapi bermaharaja kembali
sesudah mencapai kemerdekaan. Hal yang
demikian juga berlaku di Malaysia. Walaupun memang benar bahawa mereka yang
berkuasa pada awal kemerdekaan menjadi kecanduan rasuah dari masa
berlangsungnya peperangan, tetapi perang itu adalah situasi sementara yang
telah melahirkan rasuah yang meluas pada waktu seterusnya. Kelangsungan dan meluasnya rasuah adalah
disebabkan dari faktor-faktor lain yang tidak timbul dari peperangan sahaja.
Punca seterusnya ialah faktor kelemahan individu. Punca asas seseorang melakukan rasuah adalah
kerana kurangnya iman dan ketaqwaannya terhadap Tuhan. Walaupun diketahuinya rasuah itu salah tetapi
tetap melakukannya dengan alasan-alasan tersendiri dan selagi manusia lain
tidak tahu. Selain dari itu,
faktor-faktor seperti suka menyenggara hidup melebihi pendapatan, suka hidup
mewah, tamak haloba, ingin cepat kaya, suka berjudi, dan berhutang menyebabkan
seseorang itu terjerumus ke lembah rasuah.[7]
Rasuah juga berlaku
disebabkan dari faktor kelemahan kepimpinan dan pentadbiran. Kelemahan yang lemah hingga menyebabkan
kurang atau tiada penyeliaan serta pengawasan pihak atasan boleh menyebabkan
rasuah berlaku. Hasil pemerhatian dan
kajian Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPR) ke atas kes-kes yang telah disiasat
tetapi tidak dapat dibawa ke mahkamah, menunjukkan bahawa antara faktor-faktor
berlakunya rasuah dalam perkhidmatan awam berpunca dari kurangnya pengawasan
oleh pegawai atasan. Di samping itu
terdapat juga kelemahan-kelemahan dalam sistem atau prosedur kerja yang membuka
peluang serta memberi laluan kepada pegawai-pegawai melakukan rasuah dan
penyelewengan.
Seterusnya rasuah juga berpunca daripada faktor sosial dan
kebudayaan. Setiap kaum di negara
Malaysia mempunyai budaya hidup dan tradisi masing-masing berhubung dengan
pemberian wang atau hadiah. Kaum cina suka
memberi angpau, manakal tradisi orang-orang Melayu pula suka memberi buah
tangan dan bersedekah, walaubagaimanapun pemberian-pemberian ini di buat di
masa-masa tertentu di luar masa atau keadaan yang sepatutnya ia diberikan. Ianya bertujuan untuk mengaburi mata orang
ramai agar tidak disebut rasuah. Dalam proses menerima dan memberi wang atau
hadiah ini diwujudkan suasana termakan budi yang mengakibatkan “social
obligation” dan keadaan ini mempercepatkan merebaknya amalan rasuah.[8]
Rasuah juga semakin menular disebabkan dari faktor
pembangunan sosio-ekonomi dan modenisasi.
Walaupun tidak ada kajian untuk menunjukkan nisbah yang mengaitkan pertalian
antara kadar amalan rasuah dengan kadar kepesatan pembangunan sosioekonomi,
tetapi kita dapat perhatikan bahawa kadar rasuah meningkat dengan meningkatnya
proses pembangunan dan modenisasi dalam negara.
Secara logiknya, ini adalah kerana dalam proses pembangunan dan
permodenan, banyak rancangan-rancangan pembangunan dijalankan dan dengan
demikian pengaliran wang turut bartambah. Orang-orang tertentu yang terlibat
dengan projek tersebut mengambil kesempatan mengaut keuntungan untuk poket
sendiri. Selain dari itu, tekanan untuk
hidup berlumba-lumba dan mendapatkan faedah-faedah daripada rancangan-rancangan
pembangunan tadi akan berlumba-lumba inilah yang akan mendorong mereka untuk
sedaya upaya cuba mendapatkan tempat untuk memenangi hati pegawai-pegawai
kerajaan yang mempunyai urusan dengan kepentingan mereka. Oleh itu, jalan yang paling senang untuk
memikat hati pegawai-pegawai tersebut ialah dengan memberi sogokan agar sesuatu
urusan itu cepat diberi pertimbangkan dan diambil tindakan.[9]
Seterusnya rasuah juga berpunca daripada faktor
politik. Dalam konteks ini, perbuatan
pilih kasih (nepotisme) serta salahguna kuasa dan jawatan berlaku demi
kepentingan dan faedah untuk diri sendiri.
Kelemahan pengawasan semakin memudahkan gejala salahguna kuasa ini
berlaku. Pemerintah pula seakan-akan
membiarkan sahaja apa yang berlaku kerana gejala rasuah tersebut mengukuhkan
kedudukannya. Perbuatan pilih kasih ini
juga bersangkkutan dengan pemilihan pekerja-pekerja, iaitu ahli keluarga dan
kaum diutamakan berbanding yang lebih layak atau yang sepatutnya diberi kerja
kerana tiada pertalian terutamanya dalam sektor awam. Keadaan ini dapat dilihat sendiri dalam
sesuatu jabatan itu yang dipenuhi dengan asal usul yang sama.[10]
Kesimpulan yang dapat dibuat oleh saya ialah kebanyakkan
sarjana-sarjana memberikan punca-punca berlakunya rasuah lebih kurang sama
jenisnya dan hanya berbeza pada huraiannya.
Punca-punca yang diberikan oleh mereka jika diteliti dengan jelas
kebanyakkannya berkait rapat dan berpunca daripada pucuk kepimpinan dan
pentadbiran sesebuah negara.
KESAN-KESAN
GEJALA RASUAH
Hasil
kajian dan penyelidikan oleh ahli-ahli akademik seperti Gunner Mydral, Colin
Leys, James Scott, David H.narey dan lain-lain menunjukkan bahawa rasuah
mempunyai kesan-kesan bukan sahaja negatif tetapi mempunyai kesan positif jika
dinilai dari segi fungsi rasuah.
Walaubagaimanapun, ianya bergantung kepada sistem nilai dan norma
masyarakat berkenaan. Walau apapun
tanggapan individu dalam menilai kesan-kesan rasuah, namun hakikatnya rasuah
melahirkan lebih banyak keburukan dan kebinasaan. Umpamanya walaupun pemberi rasuah boleh
mempercepatkan proses kerja jika dinilai dari segi fungsi positif rasuah
sebagai “catalyst”, namun disebaliknya berlaku keburukan yang mana ia mengajar
seseorang itu malas bekerja, kurang inisiatif, tidak amanah serta ketidakadilan
sosial berlaku.
Kesan pertama ialah kesan terhadap pelaku rasuah. Kesan yang paling cepat dirasakan adalah
keatas individu-individu yang terlibat dengan rasuah itu sendiri. Mereka akan kehilangan pekerjaan dan
kepercayaan masyarakat terhadapnya.
Terdapat satu kes di mana SPRM telah menangkap seorang awam yang telah
melakukan rasuah. Beliau telah didapati
bersalah dan menerima hukuman penjara. Lanjutan peristiwa itu, isteri dan empat
orang anaknya masih kecil datang ke pejabat SPRM bagi menyara hidup
keluarganya. Pesalah serta keluarganya
juga mengalami gangguan emosi dan psikologi.
Kajian yang telah dijalankan oleh SPRM keatas orang-orang yang pernah
ditangkap dan dihukum kerana rasuah mendapati bahawa pesalah-pesalah rasuah
telah mengalami tekanan jiwa, malu, terhina, menjadi sensitif, kebebasan tergugat
serta pergaulan sosial yang terhad. Satu lagi kesan yang dirasai ialah bilamana
mengalami kerugian wang yang banyak kerana terpaksa membayar khidmat peguambela
sehingga ada yang terpaksa bergadai harta benda.[11]
Rasuah juga telah menyebabkan tumpuan pelaburan dan pembangunan tidak
seimbang dan saksama, iaitu jika berlakunya rasuah dan penyelewengan, maka ia akan
mewujudkan golongan masyarakat yang terpaksa menanggung kesan buruknya. Tumpuan pembangunan dan pelaburan berpusu ke
sektor tertentu sahaja. Ketidakseimbangan
ini wujud bukan kerana sektor ini mempunyai permintaan dan keuntungan yang
tinggi tetapi kerana rasuah. Maka
berlakulah pertumbuhan ekonomi yang berat sebelah dan sektor-sektor lain yang
tidak ada peluang untuk melakukan rasuah, maka ia tidak diperkembangkan.[12]
Selain itu, rasuah juga akan menjauhkan jurang perbezaan di
antara golongan miskin dan kaya.
Lazimnya golongan yang kaya mempunyai sumber kewangan yang banyak untuk
mempengaruhi keputusan-keputusan yang dibuat oleh pegawai kerajaan, lalu
membolehkan mereka memperoleh lebih banyak peluang yang ditawarkan oleh
kerajaan, walaupun kadangkala mereka tidak berhak mendapatkannya. Rasuah kepada mereka merupakan satu jambatan
untuk mengaut lebih banyak keistimewaan dan menambahkan kekayaan. Keadaan ini akan menimbulkan ketidakadilan
sosial yang akhirnya akan menjejaskan integrasi nasional.
Seterusnya, rasuah turut menaikkan harga barangan dan
perkhidmatan. Apabila amalan rasuah
berlaku dalam dunia perniagaan, peniaga-peniaga biasanya akan memindahkan kos
memberi rasuah kepada para pengguna dengan cara menaikkan harga barang dan
perkhidmatan kerana ianya dianggap sebagi kos modal.[13]
Rasuah juga turut menyebabkan pengaliran wang keluar negara
(capital outflow). Mengumpul dan
menyimpan wang rasuah di dalam negara dirasakan tidak selamat oleh
penerima-penerima rasuah, kerana ia boleh dikesan oleh pihak berkuasa dan
merampasnya. Oleh yang demikian, wang
rasuah (yang merupakan wang negara) di simpan di bank-bank luar negara. Ini bermakna negara akan kehilangan pertukaran
wang asing dan modal. Hal inilah yang
telah berlaku di Amerika Selatan pada tahun 1954-1959 di mana tiga diktaktor
Amerika selatan iaitu Peron, Parez Jimenez dan Batista) telah memindahkan US
1.5 billion dollar wang negara mereka ke negara lain.[14]
Selain daripada itu juga, gejala rasuah yang berleluasa
turut mengancam keselamatan negara dan rakyat.
Kontraktor-kontraktor yang memberi rasuah kepada pegawai-pegawai
kerajaan akan menyebabkan mereka menghasilkan kerja atau perkhidmatan yang
kurang bermutu dan tidak menepati spesifikasi demi mencapai target keuntungan
yang diharapkan. Bayangkanlah, apa yang
akan terjadi kepada rakyat jelata yang menyeberangi sebuah jambatan yang dibina
tidak mengikut spesifikasi atau menghuni rumah-rumah yang dibuat tidak mengikut
mutu yang ditetapkan. Juga, tidak
mustahil sekiranya dadah dan senjata api dapat menembusi kubu pertahanan
keselamatan sekiranya berlaku suapan di pintu masuk negara.
Rasuah juga antara lainnya dapat mencetuskan pergolakkan sosial
dan rusuhan. Walaupun negara kita belum
lagi mengalami tindakan ganas dari rakyat kerana kepimpinan yang dilanda
rasuah, namun contoh-contoh dari pergolakkan sosial dan rusuhan lain yang
berlaku di beberapa negara lain boleh dijadikan contoh. Apabila rakyat merasa kecewa dan perasaan
benci meluap-luap kerana ditindas, ditipu, kecurangan dan ketidakadilan
dilakukan oleh golongan pemerintah, maka kebangkitan rakyat tidak dapat
dielakkan.[15]
Kesan rasuah juga dapat menjejaskan kecekapan dan kelicinan
pentadbiran. Apabila seseorang pekerja
itu telah biasa disogokkan supaya mempercepatkan sesuatu kerja, maka ia akan
dengan sengaja melambat-lambatkan pengendalian tugas-tugasnya kerana
megharapkan untuk memperoleh lagi “speed money”. Lebih banyak sogokan, lebih istimewa pula
layanan serta tumpuan yang diberikan.
Keadaan ini sudah tentu menjejaskan moral, etika perkhidmatan, kecekapan
dan prestasi kerja dalam sesebuah jabatan.
Akhirnya juga akan menjejaskan keseluruhan imej dan keutuhan jabatan
tersebut.[16]
Gejala rasuah yang melanda di dalam sesebuah negara juga akan
menggalakan jenayah dan melindungi para penjenayah. Undang-undang yang diwujudkan adalah untuk
melindungi rakyat dari jenayah dan untuk menghukum penjenayah-penjenayah. Sekiranya
pegawai-pegawai yang diamanahkan untuk menguatkuasakan undang-undang tidak
menjalankan tanggungjawabnya kerana sanggup menerima rasuah, maka
penjenayah-penjenayah akan terlepas kerana tidak diambil tindakan
undang-undang. Keadaan ini seterusnya akan
menggalakkan lagi mereka untuk melakukan jenayah kerana mereka tahu untuk
melepaskan diri.
Di antara akibat-akibat rasuah yang telah dicatat oleh
mereka yang menaruh perhatian terhadap masalah itu, yang paling jelas adalah
pelbagai bentuk keadilan telah mempengaruhi
peribadi-peribadi yang terbilang banyaknya, di saat-saat yang sangat
menyedihkan. Sebuah contoh adalah
banyaknya kematian sebagai akibat kepayahan kerana bantuan untuk mereka dicuri
oleh orang-orang yang melakukan rasuah.
Andreski mencatat banyak contoh ketidakadilan yang ditimbulkan oleh
rasuah di Afrika Barat. Di rumah-rumah
sakit para pesakit harus membayar jururawat untuk mengambilkan mangkuk
najis. Para doktor pun harus disuap. Para pesakit yang tidak mampu berbayar akan
disuntik dengan air yang diberi dengan zat pewarna kerana ubat-ubatan telah
dicuri di farmasi. Seluruh masyarakat
tersebut telah dirasuki rasuah sehingga akan tampak sangat mengerikan bagi
orang yang hidup dalam masyarakat terbabit.[17]
Rasuah juga akan menumbuhan ketidakcekapan yang menyeluruh
di dalam birokrasi dan lembaga-lembaga lainnya.
Yang pertama di antara mata rantai sebab akibat berupa hancurnya
dasar-dasar akademik. Kenaikkan tingkat
atau pangkat didalam bidang akademik tidak benar-benar didasarkan pada karya
penelitian dan penerbitan seseorang, melainkan mendapat berkat antara hubungan,
sikap menjilat, keperluan pertandingan atau sekadar kemampuan menaiki tangga
karier. Para pensyarah sama sekali tidak
berminat pada mata kuliah yang dipegangnya, tidak ada perhatian intelektual
terhadap masalah pendidikan, tidak mempunyai kecenderungan banyak membaca agar
dapat memperolehi pengetahuan muktahir dalam bidangnya, dan akhirnya tidak
mempunyai harga diri. Apa yang terjadi di kampus-kampus juga terjadi di
birokrasi dan lembaga-lembaga lain yang serupa.
Tidak terdapat kreativiti kerja yang terbit dari suasana yang
sihat. Tenaga dihabiskan untuk
mewujudkan bentuk dan hakikat serta minat membangun tertimbun oleh semangat
rasuah. Wang suap yang diberikan oleh
sebuah perusahaan telah mengurangkan kecekapan pemerintahan kerana
membuatkannya abai terhadap alternatif lainnya yang realistik dan
rasional. Keuntungan yang diperoleh oleh
perubahan itu adalah kerugian bagi pemerintah
kerana harga barang-barang yang bersangkutan sering dinaikkan.[18]
Rasuah juga jelas telah menyuburkan jenis kejahatan lain di
dalam masyarakat. Melalui rasuah
sindiket kejahatan atau penjahat perseorangan dapat membengkokkan hukum,
menyusupi organisasi negara, dan memperoleh penghormatan. Secara luas dikenal di India, bahawa para
penyeludup yang terkenal menyusupi ke dalam tubuh parti dan memegang
jawatan. Di Amerika Syarikat, misalnya
melalui pemberian suap, polis yang melakukan rasuah memberi pelindungan kepada
organisasi-organisasi penjahat. Sebagai
akibat pengaruh metastiknya, rasuah menyebar dari satu bidang ke bidang yang
lain. Hal itu mungkin semula hanya
berupa pemberian dengan tujuan yang tersembunyi.[19]
Pengaruh kolektif dan komulatif dari rasuah akan melemahkan
semangat birokrasi dan mereka yang menjadi korban. Pengaruh pertama yang melemahkan itu ialah
pelayanan palsu. Kerja yang dilakukan
oleh orang yang menyeleweng adalah tidak tulus.
Dia tidak menaruh minat pada kerja itu dan dengan demikian seorang kepala polis yang
terlibat didalam penyeludupan ubat bius dan rasuah yang bermaharajalela tidak
akan memperhatikan pekerjaannya di dalam pasukan polis, tidak akan mencurahkan
kemampuannya yang terbaik untuk pekerjaan itu, tidak akan mencurahkan waktu
sepenuhnya untuk memikirkan pekerjaanya.
Kegiatan yang tampak hanya dirancang sekadar untuk mengabsahkan
kehadirannya pada kedudukannya yang ditempatinya itu. Dia tidak mempunyai minat yang sesungguhnya
di dalam pekerjaannya. Maka kerjanya
hanyalah sesuatu yang semu sebagai ganti sesuatu yang murni yang tidak dia
lakukan.[20]
Rasuah juga turut membantu kepentingan musuh di dalam
perang. Rasuah di Vietnam bukan sahaja
sesuatu kejahatan malahan juga sebagai pengkhianatan. Perlengkapan tentera dan ubat-ubatan jatuh ke
tangan Vietcong (musuh) melalui pasar gelap.
Salah satu pasar gelap ialah di Qui Nhon di mana dapat diperoleh segala
macam barang seperti makanan dan minuman, pakaian, senjata ringan, meriam,
peluru, berpeti-peti bom tangan, peti televisyen, dan mesin cuci. Dapat pula orang membeli trak-trak berat,
kenderaan lapis baja, dan bahkan helikopter melalui pasar gelap. Kenderaan-kenderaan ini lenyap begitu sahaja
pada malam hari dan dinyatakan telah dirampas oleh Vietcong sedangkan
penyelewengan yang dilakukan oleh orang dalam.
Selain itu rasuah juga akan meninggalkan kesan yang mendalam
di dalam ekonomi sesebuah negara. Kita
telah sedia maklum bahawa beban ekonomi yang timbul akibat dari gejala rasuah
jatuh ke bahu masyarakat. Segala kos
suapan atau pemerasan telah dimasukkan kedalam kos pembiayaan atau modal
perniagaan. Hal ini telah menyebabkan
harga-harga barang menjadi lebih mahal, di samping beban berupa cukai dan
pungutan lain yang sah. Kebebasan yang
timbul sebagai akibat rasuah mendorong para pengusaha dan indrustriawan yang
serakah untuk menambah batas keuntungan dengan melalaikan mutu dan menaikkan
harga. Ini adalah akibat langsung
terhadap pengguna. Selain itu
penderitaan masyarakat masih bertambah kerana orang-orang yang melakukan rasuah
yang kaya dan mengetahui cara-cara menghindarkan diri daripada membayar
cukai. Pengelakkan seperti ini
mengakibatkan lebih tingginya pungutan cukai yang harus dibayar oleh
warganegara yang jujur, untuk menutup
jumlah yang tidak dibayar oleh orang-orang yang melakukan rasuah itu tadi.
(1.0) PENUTUP
Setelah
meneliti dari pelbagai pendapat para sarjana mengenai rasuah, punca-punya dan
kesan-kesannya dapat disimpulkan di sini bahawa rasuah adalah satu gejala yang
harus di banteras dengan segera .
Program yang di atur oleh pemerintah untuk menghapuskan atau melenyapkan
gejala rasuah bergantung kepada keadaan dan kemahuan kelompok pemimpin itu
sendiri. Penyusunan program bergantung kepada
kesedaran mereka yang terlibat iaitu pengertian mereka terhadap sifat,
punca-punca dan kesan-kesan rasuah. Begitu
juga jika suatu pemerintahan menetapkan untuk membanteras rasuah dan dan
mempunyai kesempatan untuk itu, tidaklah sukar untuk mengubah keadaan, secara
bertahap tetapi mantap. Kesedaran yang
kuat harus wujud dari setiap sudut organisasi dan di setiap peringkat
pemerintahan agar gejala rasuah ini dapat di bendung. Perencanaan haruslah benar-benar dilakukan
dan tidaklah cukup jika hanya publisiti yang dilakukan. Masyarakat dari setiap sudut negara haruslah
prihatin terhadap masalah ini agar ianya tidak terus berlaku dan berlaku
sehingga mereka yang terpaksa menanggung kesannya.
[1] Syed Hussein Alatas. 1995. Rasuah.
Sifat, Sebab dan Fungsi. Hlm 125.
[2] Syed Hussein Alatas. 1995. Rasuah.
Sifat, Sebab dan Fungsi. Hlm 127.
Mohd
Yusuf Bahir. (2007). Kuasa pemangkin Rasuah. Hlm 35.
[4] Rasidah Abdul Rasyid. (1990).
Rasuah:Satu Kajian Mengenai Sebab-Sebab Berlakunya Rasuah.
Bertrand
De Speville. (2010). Overcoming Corruption. Hlm 75.
[5] Bertrad De Speville. (2004).Overcoming
Corruption. Hlm 73.
[6] Syed Hussein Alatas. 1995. Rasuah.
Sifat, Sebab dan Fungsi. Hlm 175.
[7] Mohd. Nordin Ahmad. (1995).
Masyarakat Melayu. Budaya Rasuah dan Penyelesaiannya. Hlm 13.
[8] Rasidah Abdul Rasyid. (1990). Rasuah
: Satu Kajian Mengenai Sebab-Sebab Berlakunya Rasuah. Halaman 35.
[9] Kamarudin Bin Arim. (2004). Tesis
Kajian Kes Rasuah Di Malaysia. Hlm 145.
[10] Noor Sulastry Yurni Ahmad. (2011).
Barah Rasuah dan Transformasi di Malaysia.
[11] Ismail Awang. (1999). Gejala Rasuah
dalam Budaya Kerja. Hlm 43.
[12] Hussain Mohamed. (2003). Rasuah
:Mewah, Bergaya, Tetapi Celaka Padahnya. Hlm 60.
[13]
Hussain Mohamad. (2003). Gejala Rasuah : Mewah, Bergaya, tetapi Celaka
Padahnya. Hlm 63.
[14] Bertrand De Speville. (2004).
Overcoming Corruption. Hlm 78.
[16] Abd. Khalil Abdul Manap.(1974) Satu
Taipologi Rasuah di Malaysia. Hlm 37.
[17] Syed Hussein Alatas. 1995. Rasuah.
Sifat, Sebab dan Fungsi. Hlm 184.
[18] Syed Hussein Alatas. 1995. Rasuah.
Sifat, Sebab dan Fungsi. Hlm 189.
[19] Kamarudin Arim. (2004). Kajian Kes
Tentang Rasuah di Malaysia. Hlm 92.
[20] Syed Hussein Alatas. 1995. Rasuah.
Sifat, Sebab dan Fungsi. Hlm 201.
terima kasih atas rujukan berikut ....saya juga dapat menyiapkan kerja rumah saya
ReplyDeleteterima kasih atas maklumat ini, saya dapat memahami kesan dan punca rasuah dengan lebih mendalam.
ReplyDeleteTERIMA KASIH DAUN KELADI:)
ReplyDeleteterima kash atas kata-kata yang indah dan mudah difahami ini,segala maklumat yang telah diberikan akan saya gunakan dengan baik
ReplyDelete